Ediciones 62, 1991. 114 páginas.
Sigo comprando todo lo que encuentro a buen precio de Calders (hay bastante, por suerte)(Actualización: Hace poco compré sus cuentos completos en edición de bolsillo; todo un lujazo que estoy leyendo ahora mismo). Este es un libro pequeño con una selección de sus cuentos que la mayoría ya estaban en otras recopilaciones que he ido comprando. Lo mejor, la sección de microcuentos del final de la que les dejo estos extractos:
NOTA BIOGRÀFICA
Em dic Pere i dos cognoms més. Vaig néixer abans d’ahir i ja som demà passat. Ara només penso com passaré el cap de setmana.
OBCECACIÓ
Entre anar al cel o quedar-se a casa, va preferir això darrer, a desgrat del poder de la propaganda contrària, i del fet que a casa seva hi havia goteres i moltes i molt variades privacions.
L’EXPRÉS
Ningú no volia dír-li a quina hora passaria el tren. El veien tan carregat de maletes, que els feia pena explicar-li que allí no hi havien hagut mai ni vies ni estació.
COPYRIGHT
Algú m’ha fet a mi i he estat venut. Mai no he pogut saber qui ha cobrat els drets ni si he estat un bon o un mal negoci.
HISTÒRIA CASTRENSE
Si els hagués manat de saltar per la finestra, ho haurien fet gairebé amb alegria, perquè hi confiaven cegament.
Fins que un dia els ordenà que saltessin per la finestra, i aleshores desertaren tots, perquè un home que disposa coses així no és de fiar.
CONFESSIÓ
La meva estimada em va dir que un pit sí, però que 1 altre no, perquè el tenia emparaulat. Geniüt i egoista vaig perdre l’únic que quedava disponible.
DISCRECIÓ
Van convidar-lo a pensar i digué que no volia donar molèsties, que ja pensaria a casa.
Bonus track: No se pierdan la entrevista publicada en Paper de vidre: Entrevista a Pere Calders, de 1985. No tiene desperdicio y rescato este fragmento a propósito de este libro:
JV. ¿Saps que a la universitat de Nova York es fa servir el teu conte Invasió subtil com a mostra –agafa’t fort—de literatura antiracista no pamfletària?
PC. Sí que ho sabia.
6 comentarios
Yo, para verguenza propia, reconozco que, a pesar de que me obligaron a leerlo en el colegio, o quiza por eso…..no lo leí y copie la ficha para darsela a la profe.
Ays….de repente me siento sucio
Pues no he leido nada de Calders…
Calders es una debilidad que tengo desde que leí, allá por el pleistoceno de mi pre adolescencia, el cuento «Aquí descansa Nevares», un magnífico ejemplo de su «etapa mexicana» y de lo que se llamó el «realismo mágico», pasado, eso sí, por su tamiz surrealista.
Diego, yo he tenido la suerte de no tener que leerlo en el colegio. Me ha pasado con otros autores, sin embargo. Por ejemplo tardé 18 años en apreciar a Shakespeare como se merece.
Madison, lo recomiendo.
Arrebatos, coincido con la debilidad. Es un escritor muy bueno y original, que quizás no tenga la fama que se merece. En Cataluña sí, pero fuera de aquí apenas se le conoce.
El meu ídol number one!
Es uno de los grandes.